Monday, March 8, 2010

Selepas apa yang terjadi dalam hidup aku selama beberapa bulan ini. Sekarang barulah aku sedar akan langit tinggi rendah. Aku sedar bahawa harga sebuah persahabatn itu amat tinggi dan susah untuk kita cari dimana sahabat yang sejati. Apakah benar segala yang kita laungkan selama ini sebagai sahabat. Aku tak tau sama ada masih wujud atau tidak erti sahabat sejati. Aku dapat lihat disekeliling aku ada yang sahabatnya begitu hebat sekali. Kemana sahaja dia pergi dia akan ingat pada sahabatnya. Kalau boleh dia nak bawak sahabat dia pergi bersama. Bagi aku pengalaman ini amat hebat. Mungkin ALLAH telah mentakdirkan aku untuk jadi begini dan nak tengok apakah aku benar-benar bersahabat dan mempunyai sahabat sejati. Alangkah sedih dan pilu hati aku ini akan segala hal yang berlaku. Aku sedar bahawa sahabat yang aku lauangkan selama ini hanyalah sekadar perkataan dan tiada lagi erti lain. Aku silap dalam memahami erti sahabat bagi mereka. Aku bukan nak kata mereka tak baik. Bagi aku mereka adalah sahabat aku sampai mati dan sehingga apa pun yang terjadi aku akan sematkan mereka di hati nurani aku. Aku mohon maaf kalau apa yang aku tulis ni menyinggung hati dan perasaan mereka yang membaca. Tapi apakah aku ni terlalu hina dimata mereka. Aku tertanya-tanya mana mereka disaat aku sangat memerlukan mereka. Aku tak mintak pun duit ringgit mereka tapi aku hanya perlukan mereka bersama aku pada saat aku hampir jatuh tersungkur. Aku sedih sebab pada saat ini barulah aku sedar bahawa selama ini aku tak punya sapa-sapa. Aku tak ada sahabat yang aku anggap sahabat sejati selama ini. Aku kecewa,kesal dan sedih bukan dengan mereka yang akau anggap sebagai sahabat tapi pada diri aku sendiri kerana aku terlalu bodoh dan daif mengharapkan dan menganggap mereka sebagai sahabat sejati tapi mereka tidak sama sekali. Mungkin sebab pengharapan aku yang terlalu tinggi terhadap mereka yang menyebabkan aku kecewa yang teramat sangat. Pada saat aku jatuh tersungkur dan tak mampu untuk bagun sendiri yang pada saat dan ketika aku memerlukan mereka. Tidak ada siapa yang datang..aku tak kisah kalau depa nak sms atau call..sekurang-kurangnya mereka tanya aku macam mana keadaan aku..tapi pada saat yang begitu teruk pun mereka tidak ada dengan aku. Baru aku sedar siapa aku di mata dan hati mereka. Aku bersyukur pada saat yang begitu teruk aku mendapat satu sms yang cukup hebat yang memberi sedikit semangat pada aku yang sekurang-kurangnya dia tahu yang aku dilanda musibah. Aku berterima kasih pada dia kerana memberi semangat pada aku. Aku rasa sangat terharu dengan apa yang telah dia berikan. Sipakah dia itu dia sendiri ja yang tahu dan faham. Selepas apa yang terjadi aku rasa kecewa dan sedih dengan semua mereka. Sekarang ni aku dah tak kisah sama ada mereka nak cari aku atau nak buat apa pun. Itu hak mereka. Kalau mereka nak tinggalkan aku sekali pun aku dah tak mau fikir lagi sebab aku dah lama mengharap tapi sepanjang pengharapan itu aku kecewa. Betul kata pepatah melayu “Kawan Gembira bersepah Kawan Berduka seorang pun tak mau”. Aku sendiri yang silap dan semua kesilapan itu aku sendiri yang tanggung dan aku sendiri yang merasai peritnya...pada saat ini kalau mereka cuba menghubungi aku..aku tak terlalu ghairah untuk menjawab mereka..sebab mereka tak perlukan aku dan aku bukan sahabat mereka dan kawan mereka..aku hanyalah manusia yang hina dan mereka tak perlukan aku..kalaupun aku terlalu menyayangi mereka itu hanyalah aku yang berperasaan sendiri..selamat tinggal sahabatku.....

1 comment:

  1. Salam kepada sahabatku..
    YB jika kitatersalah meletak pengharapan maka kita akan silap langkah. Pengharapan kita kepada Allah, kita bersahabat kerana Allah. Jika kita mengharap pada manusia, mereka tak mampu nak bagi apa-apa. Erti sahabat pun kita kena jelas, tak silap dalam buku Maza Ya'ni pun ada sebut dalam persahabatan sayang kerana Allah, marah pun kerana Allah. Mengadulah, menangislah pada Allah, mungkin kamu terlupa untuk mengadu padanya..
    So, untuk ketenganan terimalah lagu ni.

    http://www.youtube.com/watch?v=J0SHTBNhWSI

    Alllahu Akbar…

    If you ask me about love
    And what i know about it
    My answer would be
    It’s everything about Allah
    The pure love, to our souls
    The creator of you and me,the heaven and whole universe
    The one that made us whole and free
    The guardian of HIS true believers
    So when the time is hard
    There’s no way to turn
    As HE promise HE will always be there
    To bless us with HIS love and HIS mercy
    Coz, as HE promise HE will always be there
    HE’s always watching us, guiding us

    So when the time is hard
    There’s no way to turn
    As HE promise HE will always be there
    To bless us with HIS love and HIS mercy
    Coz, as HE promise HE will always be there
    HE’s always watching us, guiding us
    And HE knows what’s in all in our heart

    So when you lose your way
    To Allah you should turn
    As HE promise HE will always be there…

    HE bring ourselves from the darkness into the light
    Subhanallah praise belongs to YOU for everything
    Shouldn’t never feel afraid of anything
    As long as we follow HIS guidance all the way
    Through the short time we have in this life
    Soon it all’ll be over
    And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

    So when the time gets hard
    There’s no way to turn
    As HE promise He will always be there
    To bless us with HIS love and HIS mercy
    Coz, as HE promise HE will always be there
    HE’s always watching us, guiding us
    And HE knows what’s in all in our heart

    So when you lose your way
    To Allah you should turn
    As HE promise HE will always be there…

    Allahu Akbar…

    So when the time gets hard
    There’s no way to turn
    As HE promise He will always be there
    To bless us with HIS love and HIS mercy
    Coz, as HE promise HE will always be there
    HE’s always watching us, guiding us
    And he knows what’s in all in our heart

    So when you lose your way
    To Allah you should turn
    As HE promise HE will always be there…

    Allahu Akbar…

    --http://www.islamiclyrics.net/maher-zain/always-be-there/

    ReplyDelete