Thursday, March 11, 2010

MEMBANTU sebelum seorang SAHABAT meminta PERTOLONGAN

Dalam surah An-Nur ayat 61 menjelaskan bahawa tidak ditegah memasuki rumah dan makan, terhadap begitu banyak rumah golongan tersenarai yang dijelaskan oleh ALLAh SWT. Termasuk golongan ‘shodiq’ yang beerti kawan rapat, yang saling mempercayai dan membenarkan antara satu sama lain. Termasuk pihak yang diharuskan memasuki rumahnya, mereka saling tidak meragui apa jua yang diperkatakan oleh kedua-dua pihak di kalangannya. Begitu juga rumah yang kamu diberi kepercayaan memegang kuncinya, kerana hanya sahabat yang dipercayai sahaja diberi menyimpan kunci rumahnya. Situasi itu bukti perhubungan antara kedua-dua sahabat amat erat. ALLAH SWT mnurunkan ayat 61 surah An-Nur itu, kerana pada ketika itu walaupun berkawan rapat. Namun mereka merasa tidak sampai hati untuk makan di rumah sahabatnya lantaran takwa, justeru itu hingga ayat 61 surah An-Nur diturunkan. Ayat tersebut juga mengizinkan kepada umat islam untuk makan minum, dengan senang hati di rumah di rumah sahabatnya yang bertaraf ‘shodiq’ dan dirumah orang yang beri kepercayaan memegang kunci rumahnya. Meskipun merek tiada dirumah di rumah, namun tidak merasa bimbang akan dimurkai oleh ALLAH, kerana terdapat golongan yang diberi kelonggaran. Lantaran mereka termasuk di bawah persaudaraan, sebagaimana yang dijelaskan dalam ayat 61 surah An-Nur itu. Setelah dinyatakan peranan harta benda dan hubungan dalam persaudaraan, yang bertaraf ‘shodiq’ dan kepercayaan itu. Kini dinyatakan pula peranan khidmat tenaga dalam hubungan persahabatan. Jangan biarkan sahabat dengan tidak mengambil peduli susah senang kehidupan mereka. Tolong bantu dengan tenaga serta jiwa raga, bagi mengatasi kesempitan dan keperluan hidup sahabatnya, seperti yang dituntut oleh Islam. Menilai keperluan dengan usaha kajian sebelum sahabatnya meminta sesuatu. Apabila diamalkan kepedulian tinggi di kalangan masyarakat, dengan sendiri tidak wujud dengki khianat dan perbalahan sesama mereka. Satu antara perkara utama yang perlu dilakukan ialah; tunaikan hajat saudaranya lebih dahulu sebelum daripada menunaikan keperluan sendiri. Perkara tersebut tidak keberatan bagi mereka yang ALLAH SWT kurniakan rezaki lebih sebagai orang berada, amat wajar mereka melakukan ajaran tersebut. Menunaikan hajat orang lain dengan tenaga serta jiwa raga mempunyai darjat (peringkat), sebagaimana menyempurna hajat sahabatnya dengan harta benda. Paling rendah darjat persahabatan mereka ialah ; menyempurnakan ketika sahabat karib telah datang menyatakan hajatnya. Keperihatinan terhadap saudaranya dapat dilihat apabila ahli yang beristiqamah di masjid,tiba-tiba orang berkenaan tidak kelihatan berjemaah pada suatu waktu. Menyebabkan orang yang tinggi rasa keperihatinan segera menyelidik tanya; apakah keuzuran sahabat itu hingga tidak hadir solat berjemaah. Sebaik mengetahui nya dia lebih dahulu menziarahinya jika sahabatnya itu ditimpa sakit, sebelum pihak lain memberitahunya. Dialah individu terawal membantu jika sahabatnya hadapi masalah pada diri dan keluarganya. Jika seseorang memiliki kudrat untuk memberi pertolongan, sepatutnya pertolongan diberikan sebelum sahabat menyatakan hajatnya. Pertolongan diberikan secara rela hati dengan ceria serta wajah manis dan gembira, merasa bertuah atas kehadirannya. Ini kerana berpeluang untuk mendapat pahala, bukan kerana malu atau keadaan terpaksa. Tetapi kerana orang itu telah datang minta bantuan. Sebahagian alim ulama menyatakan; bahawa apabila sesorang menemui sahabatnya untuk mohon disempurnakan sesuatu hajatnya, sayangnya mereka tidak menunaikan hajt tersebut. Ketika itu hendaklah diperingatkan dia untuk kali kedua mungkin dia terlupa. Andainya diberi peringatan kedua dia mengabainya juga bererti jiwanya telah mati. Apa ertinya hdup bersama dalam masyarakat, jika mengabaikan budaya bertolong bantu sesama ahli masyarakat. Justeru itu wajar didoakan ke atasnya semoga ALLAH hidupkan jiwanya yang telah mati, agar dapat bertemu seterusnya dalam situasi berkebajikan. Alim ulama zaman silam ada yang ambil berat tengtang nasib balu adik beradiknya, walaupun saudaranya telah mati 40 tahun dahulu. Saban hari ulama berkenaan masih ulang alik, untuk ambil tahu bagi mengatasi segala keperluan hidup keluarga balu adik beradiknya. Orang itu bertanyakan khabar setiap hari, tengtang makan minum serta masalah, orang lain tidak menyedari meskipun meskipun telah berpuluh tahun dilakukanya. Dengan car begitu nampaklah simpati serta kasihan belas, seseorang terhadap saudaranya yan telah meninggal dunia. Jika tiada simpati dan kasihan belas terhadap saudara atau sahabatnya, maka tiada kebajikan seseorang itu bersaudara atau bersahabat. Ia terjadi lantaran pengetahuan agamanya amat sempit, mereka jarang bertemu dengan peristiwa begini dalam masyarakatnya. Seolah-olah persahabatan dan ukhwah islamiah tidak wujud dalam kehidupan bersama, akhirnya masyarakat punah ranah dan hidup dalam situasi nafsi nafsi. Segalanya mendedahkan masyarakat umat islam kian jauh daripada semangat hidup beragama. (dipetik dari MAUIDZAH Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat)

No comments:

Post a Comment