Thursday, March 11, 2010

BERSEDERHANA dalam semua PERKARA dan URUSAN

Adapun dua kaki hendaklah diguna sepenuhnya untuk metasusila dalam memperkukuh persahabatan. Waspada agar tidak melangkah unuk ke hadapan, kecuali sekadar mana peluang yang diberi untuk berbuat demikian. Jangan gunakan kaki untuk tujuan duduk rapat dengan seseorang, kecuali setakat mana kesempatan yang diberi untuk berbuat demikian. Apabila kawan dikenali atau siapa saja yang datang, hendaklah segera bangun berdiri tanda hormat mengalu-alu dan selamat datang keatas kehadirannya. Duduklah dengan tawaduk dimana sahaja diberi kesempatan duduk. Berbeza dengan duduk atas urusan ALLAH SWT pada saf dalam masjid yang mempunyai fadilat tertentu, tuhan yang mengatur cara dan kaedahnya iaitu dituntut duduk di masjid pada saf pertama dihadapan. Setelah penuh saf pertama, baru bina saf yang kedua dan seterusnya. Ditegah duduk pada saf belakang sedangkan saf hadapan masih belum penuh. Dilarang pergi ke saf hadapan dengan melangkahi bahu orang yang duduk di masjid. Cara mengatasinya ialah penuhkan dahulu saf hadapan. Pada bahagian akhir, mengenai adab dan tatasusila dalam bergaul serta duduk bersama semajlis,menghadapi pelbagai perangai dan tabiat manusia, seperti yang dijelaskan oleh firman ALLAH SWT yang bermaksud: “katakanlah (hai Muhammad ): “Tiap-tiap orang berbuat menurut keadaannya masing-masing.” Maka tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya.” ( Surah Al-Israa ayat 84 ). Termasuk dalam pengertian ‘keadaan ‘ disini ialah tabiat dan pengaruh alam sekitarnya. Walaupun ada pendapat mengatakan bahawa di dunia ini terdapat tujuh orang yang serupa, namun pada hakikatnya hanya serupa dari segi rupa sahaja. Tidak dari segi perangai dan wataknya. Ia tetap berbeza dari segi kefahaman akidahnya seperti yang dinyatakan pada ayat diatas itu. Oleh kerana manusia keadaannya yang pelbagai , maka cara berbincang juga dengan kaedah yang berbeza. Mengatasinya ialah dengan bercakap secara umum sahaja. Sebahagian daripada adab duduk bersama semajlis, menurut sebahagian orang bijak pandai islam, jika seseorang hendak bercampur gaul dan cara baik dengan pelbagai golongan, hendaklah perlihatkan wajah berseri sama ada terhadap kawan ataupun lawan. Ini kerana wajah berseri jika diperlihatkan kepada kawan mereka akan lebih tertarik dan mudah menerima pandangan atau nasihat, jika kepada musuh mereka akan berasa malu, kerana segala gerak geri manusia itu dikemudi oleh hatinya, wajah senyum berseri adalah bayangan hati yang murni. Hendaklah perlihatkan yang seseorang itu mempunyai harga diri, tetapi tidak sampai kepada membesar diri (takkabur). Di samping itu perlihatkan juga sikap merendah diri (tawaduk), tetapi tidak sampai terjerumus ke lembah menghina diri, kerana ia haram disisi islam. Untuk menghadapi segala aktiviti kehidupan hendaklah seimbang iaitu secara sederhana (wasato) sebagaimana sabda Nabi Muhammad S.A.W yang bermasud: “Sebaik-baik urusan ialah secara sederhana(seimbang)”. Misalnya berhadapan masalah harta kekayaan, sama ada manusia bersikap ‘boros’ (israf ) bebelanja tanpa batasan. Lawannya ialah sikap ‘kedekut’ (bakhil )atau dengan bahasa mudah sebagai ‘gengam tidak tiris’. Di antara kedua sifat buruk ‘boros dan kedekut’ itu ialah murah hati. Ada ketika dia boros dan ada masanya dia kedekut, jika pada perkara yang baik seperti untuk bina masjid dan seumpamanya dia bersikap pemurah. Tetapi pada perkara yang buruk atau maksiat dia kedekut. Walau setengah sen pun dia tidak akan beri kepada perkara yang mendatangkan dosa(maksiat). Begitu juga masalah sikap ‘berani’ menjadi terpuji jika bertindak di atas kadar sederhana, tetapi ia akan menjadi sifat negatif jika berani secara ‘membabi buta’. Disebalik sikap berani ialah pengecut, diantara dua sikap itu ialah berpandukan kepada nasihat agama iaitu sebtiasa bersikap sederhana(seimbang) dengan segala pekerjaan dan urusan. Bersikap sederhana dalam semua perkara sama ada dalam masalah berbelanja atau masalah perangai dan tingkah laku mestilah dalam keadaan sederhana sepanjang masa. Begitu juga bagi Nabi s.a.w. semestinya bersikap sederhana sebagaimana ajarannya yang dianjurkan kepada umatnya. Tetapi dalam perkara kebaikan Nabi s.a.w. lebih sedikit daripada sederhana cenderung kepada pemurah, sesuai sifatnya sebagai pemimpin ummah. Nabi s.a.w. dalam masalah harta benda terutamanya pada bulan Ramadhan sebagaimana yang diriwayatkan: Adapun Nabi s.a.w terlalu pemurah terutamnya pada bulan Ramadhan, laksana dedaun kering yang berguguran oleh tiupan angin taufan kencang. Apakah hikmahnya anjuran supaya hidup bersederhana kerana di kiri kanan sifat sederhana itu ialah perangai tercela yang dimurkai Tuhan. Jika sederhana dalam hal harta benda, di kiri kanannya ialah boros dan kedekut. Jika sederhana dalam sifat berani ialah boros dan kedekut. Jika sederhana dalam sifat berani ialah berani membabi buta dan pengecut. Kedua sikap negatif dalam semua perkara itu memang dimurkai Tuhan.(dipetik dari MAUIDZAH Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat).

No comments:

Post a Comment