Sunday, January 8, 2012

Tahun 2012: Melakar Perubahan...


Alhamdulillah syukur pada ALLAH kerana kita masih lagi di beri kesempatan untuk terus hidup dan menikmati keindahan alam ciptaan ALLAH ini. Marilah kita sama-sama merafakkan kesyukuran kita pada ALLAH diatas limpah dan kurnia ini. Kita mengharapkan tahun 2012 memberi satu inspirasi baru pada kita semoga apa yang berlaku adalah satu perkara yang baik dan stau perkara yang akan memberikan kesan yang baik yang dapat menjdikan kita hamba ALLAH yang sentiasa bersyukur dan melaksanakan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang. Semakin hari usia kita semakin meningkat dan inilah apa yang kita perlu bimbangkan samaada kita telah berubah ataupun berhijrah kepada satu keadaan yang lebih baik ataupun sebaliknya. Saya yakin setiap dari kita menginginkan satu perubahan yang baik dan nak jadi lebih baik maka kita kena berusaha untuk kea rah itu. Pada tahun ini berbagai perkara telah berlaku bagi menyambut kedatangan tahun 2012. Politik Malaysia semakin menjadi dengan berlaku pergolakkan dalam parti yang memerintah dan parti pembangkang, ekonomi tidak stabil dengan harga barang keperluan asas semakin meningkat, masalah social remaja semakin menjadi-jadi dan cuaca dunia yang tidak menentu, pergolakkan di dunia barat dan isu palestin yang masih belum selesai. Pada masa ini saya terfikir apakah tindakkan yang diambil oleh pemerintah dan pembangkang dalam menyelesaikan masalah ini. Apa yang saya lihat mereka hanya sibuk bertekak sesama sendiri dan mencari kesalahan orang lain tapi tanggungjawab mereka sebagai pemerintah dan wakil yang dipilih oleh rakyat adalah bagi mebantu dan menyelesaikan segala masalah belum terlaksana. Tengok saja masalah social remaja masih tak ada perubahan bahkan semakin menjdi-jadi. Saya tidak menyalahkan pemerintah sahaja kerana masalah ini perlu diselesaikan bersama oleh pembangkang bahkan semua wakil yang telah terpilih dan menang. Apa yang membimbangkan adalah tidak ada satu pun tindakan yang diambil terhadap penularan masalah social ini. tapi apakan daya saya, saya hanya boleh menulis dan menyatakan rasa kesalan saya kerana saya tak punyai kuasa. Apa yang boleh dilakukan adalah marilah kita sama-sama mengembeling tenaga dan bersama-sama berusaha bagi menyelesaikan masalah ini. Apa yang saya Nampak hanyalah dengan kembali kepada ajaran islam yang sebenar. Kerana hanyalah islam dapat menyelesaikan masalh ini. Semoga tahun baru 2012 memberi satu titik permulaan pada kita dan member kejayaan pada kita. 

No comments:

Post a Comment