Saturday, February 11, 2012

Demontrasi Mahasiswa…BETUL KE???


Masyaallah…apa yang nak jadi sekarang ni???Kenapa mahasiswa nak buat demontrasi???Betul atau Tidak tindakan mahasiswa ini…saya secara peribadinya bersedih dengan perbuatan mahasiswa ini kerana sepatutnya perkara ini tidak berlaku. Apa yang sepatutnya berlaku ialah mahasiswa perlu mementingkan pendidikan dan pelajaran bukannya sibuk nak buat demontrasi. Sebagai seorang mahasiswa mereka seharusnya dapat berfikir dengan matang apakah tindakan mereka itu betul sekalipun tidak berpuas hati mereka seharusnya memilih jalan dan platform yang betul bukan dengan demontrasi. Kerana mengikut perasaan mereka bertindak begitu. Kalau dilihat dengan mata kasar dan secara luaran tindakan mereka seperti bukan seorang mahasiswa dan pelajar Universiti. Bagi saya mereka terlalu mengikut budaya barat yang apa-apa pun demontrasilah jalan penyelesaian. Kita di Malaysia mempunyai pelbagai cara nak selesaikan masalah. Kalau mahasiswa ini tidak berpuas hati mereka perlu mengambil kesempatan dalam pilihanraya kampus yang dilakukan bagi memilih wakil pelajar dan sekiranya ideology mereka di sokong ramai mereka akan menang. Tindakan demotrasi ini seakan-akan telah diambil peluang oleh sesetengah orang politik bagi memperjuangkan hak mereka. Saya merasakan mahasiswa ini salah. Tindakakn menurunkan bendera yang mempunyai gambar YAB Dato Seri Najib Tun Abdul Razak adalah salah kerana beliau merupakan Perdana Menteri Malaysia. Sekiranya perkara yang sama dilakukan oleh orang lain dengan menurunkan gambar pemimpin mereka dan ketua mereka apakah mereka akan berdiam diri dan sudah tentu merka akan menyatakan bahawa itu salah. Maka seharusnya mereka memikirkan apakah tindakan merteka itu betul. Apabila ditanya tujuannya dijawab mahukan kebebasan dalam institusi pendidikan. Saya ingin Tanya mereka apakah sekarang ini mereka tidak belajar dengan aman? Mereka tidak mendapat pendidikan yang betul? Mereka tidak menerima apa-apa faedah dari system pendidikan Malaysia sekarang ini? bukanlah saya nak menunjukkan bahawa saya ni betul tapi saya hairan dalam Negara kita yang sudah ada satu system pendidikan yang baik kita masih tidak mahu bersyukur dan belajar dengan elok. Saya juga pernah menjadi mahasiswa dan saya rasa tugas mahasiswa adalah belajar. Tapi apa yang dilakukan oleh mahasiswa ini. Saya bersetuju dengan pendekatan mereka yang mahukan keadilan dalam institusi pendidikan tapi demotrasi bukan caranya. Seperti yang saya katakan mereka mempunyai platform yang sangat baik iaitu pilihanraya kampus. Dengan cara itu mereka boleh menyuarakan pendapat dan cadangan mereka pada pentadbiran Universiti, itu lebih baik. Mahasiswa adalah bakal pemimpin Negara dan saya yakin mereka dapat menetukan apa yang terbaik buat diri mereka. Saya sebagai orang muda akan menyokong mahasiswa sekiranya tindakan yang dilakukan oleh mereka itu betul dan sekiranya salah maka saya akan menyatakan salahnya mereka. Tapi dalam hal ini mahasiswa ada betulnya dan salahnya. Apa- apa pun selamat berjuang dan teruskan berjuang.

No comments:

Post a Comment