Monday, March 14, 2011

Welcoming IYC...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Alhamdulillah, syukur saya ke hadrat ilahi kerana dengan limpah dan kurnianya dapat saya menulis lagi pada kali ini. Apakah yang telah kita lakukan untuk mendapatkan keredhaan dari ALLAH. Marilah kita sama-sama mencari wadah dan berusaha untuk berdakwah dengan cara kita dan dengan apa yang kita mampu dan tak semestinya kita perlu menjadi seorang ustaz untuk kita berdakwah tetapi kita perlulah berdakwah dengan apa yang kita lakukan, contohnya pekerjaan kita, maka kita berdakwah melalui pekerjaan kita dengan menjadi pekerja yang berdedikasi dan sentiasa berdisiplin, kita juga boleh berdakwah melalui cara pemanduan kita di jalan raya yang mana apabila kita sebagai muslim menunjukkan peribadi yang mulia di jalan raya mahupun di mana sahaja maka kita telah menyebarkan keindahan islam itu dengan jayanya dan itulah kita namakan sebagai wadah lain dalam berdakwah. Maka tidak ada lagi alasan kita untuk tidak berdakwah kerana kita bukan ustaz. Maka dari cara itu kita juga dapat mendidik diri kita supaya terus menjadi lebih baik. Jadi marilah kita sama-sama betulkan diri kita dan jadilah seorang muslim yang sentiasa menginsafi diri dan memohon keampunan kepada ALLAH. Insyaallah, minggu ini saya akan ke International Youth Center, Bandar Tun Razak, Cheras untuk menghadiri satu Workshop berkenaan Youth. Workshop ini yang mana akan membincangkan dan mencari jalan penyeklesaian terhadap masalah sosial di kalangan belia dan remaja yang mana sekarang ini semakin meruncing. Bagi saya, selagi kita masih mengikut dan mengambil cara barat dan sosialis dalam menyelesaikan masalah sosial kita tak akan dan tak mungkin dapat menyelesaikan masalah sosial ini. Kalau kita sendiri ingin dan semua kita ingin masalah ini berkurang maka kita kenalah kembali kepada ISLAM yang mana sudah ada cara dan jalan untuk semua permasalahan ini. Kalau kita sendiri sebagai negara ISLAM tidak mahu mengambil ISLAM sebagai cara hidup dan masih mahu mengambil barat dan kafir sebagai rujukan dalam menyelesaikan masalah maka kita tersangatlah bodoh. Bukanlah kita per4lu menolak semua pendapat dari barat, yang mana yang baik dan tidak melanggar syarak untuk kita ambil maka kita bolehlah laksanakan tapi tak perlulah kita nak menolak ISLAM sebagai jalan penyelesaian. Apa yang saya fikir dan apa yang saya rasa saya tulis dan saya terangkan, Insyaallah saya menantikan workshop itu nanti, kerana deligasi dari seluruh duni akan menyertainya dan saya akan dapat apakah cara dan jalan yang perlu diambil dan apakah keberkesanannya. Sama-samalah kita nantikan....

No comments:

Post a Comment