Thursday, August 19, 2010

Syukur...

Alhamdulillah...saya panjatkan rasa kesyukuran kepada ALLAH di atas limpah dan kurnianya dapat diberi kesempatan kepada saya menulis. Hari ni saya rasa sangat tenang dan tenteram mungkin disebabkan bulan ramadhan yang mulia ni. Saya terpanggil untuk menyeru dan mengajak sahabat-sahabiah,kawan-kawan untuk memperbanyakkan amal ibadat pada bulan yang penuh keberkatan ni. Jangan pulak sahahabat-sahabiah, kawan-kawan anggap yang saya ni nak ajaq sahabat-sahabiah dan kawan-kawan, niat saya bukan macam tu, saya cuma nak kongsi sahaja apa yang saya ada dan apa yang saya tahu. Saya sangat mengharapkan agar kita semua menghargai dan menghayati bulan ramadhan ini kerana bagi saya bulan ini adalah satu bulan yang paling rahmat dan banyak manfaatnya. Kita tak seharusnya mensia-siakan apa yang diberi oleh ALLAH kepada kita. Saya ada mendengar dari seorang guru saya tapi saya tak jelas sama ada ia adalah hadis,petikan ayat al-quran atau kata-kata ulama kerana pada awalnya saya kurang ambil perhatian tetapi apabila disampaikan barulah saya beri perhatian. Ianya lebih kurang macam ni lah, bulan ramadhan ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu sepuluh malam pertama adalah malam rahmat dan berkatm sepuluh malam kedua adalah malam pengampunan dan sepuluh malam yang ketiga adalah malam lailatuqadar. Jadi saya merasakan ini adalah satu peluang kepada semua umat manusia yang beragama islam untuk bersama-sama bermunajat dan memohon keampunan pada ALLAH. Saya boleh andaikan macam bulan ramadhan ni adalah bulan yang mana ada diskaun diberi kerana pada bulan inilah masa yang mujarab doanya. Jadi kenapa kita perlu nak lepaskan peluang yang telah diberi depan mata kita. Kerana kita setiap manusia melakukan kesalahan dan tak kiralah kesalahan tu besaq atau tidak yang penting kita telah melakukan dosa. Apakah kita yakin yang kita tidak pernah melakukan dosa. Bukanlah saya nak katakan yang kita ni mesti buat dosa dulu baru boleh nak minta ampun. Tidak semestinya begitu, kita sebagai hambanya harus sentiasa memohon keampunan kita kepada ALLAH tak kira apapun. Kita kena bersyukur dengan semua nikmat yang telah ALLAH bagi pada kita. Kita kena minta ampun diatas kesalahan kita yang mana tidak bersyukur dengan nukmat yang ALLAH bagi pada kita. Ingatlah kita ni adalah hambaNYA, jangan kita nak sombong dan bongkak pada pencipta kita yakni ALLAH S.W.T. Oleh itu marilah kita sama-sama mengambil peluang yang telah diberikan kepada kita. Kita gunalah dan manfaatkanlah sebaik yang mungkin. Insyaallah, semoga ALLAH merahmati kita. Marilah kita bersama-sama....Renung-renungkanlah dan selamat beramal...

No comments:

Post a Comment